BPI group: “Industria ospitalității din România are un defect sistemic, mizează prea mult pe bacşişul oferit de către client”

Domeniul turismului suferă intens de lipsa forței de muncă. MEDIAFAX a realizat un articol pe această temă, cu titlul : “Joburile din turism sunt permisive şi ofertante pentru tineri, dar sunt insuficient promovate”.

În intervenția sa, colega noastră, Raluca PÂRVU, Business Manager BPI group, consideră că : „Industria ospitalităţii este un bun formator, o asemenea experienţă poate fi valorizată ulterior. Nu pare, dar la recepţia unui hotel de exemplu, înveţi mult despre natura umană, despre vânzări şi despre ce nivel de serviciu aşteaptă clientul, nu doar să zâmbeşti. Al doilea interes este că se pot găsi locuri de muncă flexibile, cu timp parţial sau sezoniere, care să convină unui student sau proaspăt absolvent. Să adăugăm şi vorbirea curentă a limbii engleze”.

Pentru a creşte şansele de angajare în unităţi de bun nivel, din lanţuri internaţionale, şi apoi pentru a-şi creşte şansele de promovare, „bine-ar fi ca tânărul nostru să caute stagii de practică şi să se gândească la cursuri de calificări pentru respectiva meserie”, mai arată Raluca Pârvu. Iar pentru nivelul mediu de studii „tânărul nu prea are acces la joburile front office, de contact direct cu clientul; poate, în schimb, să înceapă printr-un stagiu de practică şi să caute să confirme prin munca sa. Într-un hotel, însă, pot fi multe alte posibilităţi – în restaurant, bucătărie, bar, depozit, mentenanţă, curăţenie, valet etc. Se impune, totuşi, de multe ori, o bună cunoaştere a limbii engleze, dacă jobul presupune interacţiune cu clientul”.

„Se caută intens oameni în industrie, pe absolut toate posturile - în restaurante (barmani, ospătari, personal în bucătărie), la recepţie, la curăţenie etc. Toate site-urile de joburi oferă asemenea oportuniţăţi în număr mare. Unele sunt posturi nou-create, dar cele mai multe provin din înlocuirea salariaţilor care aleg alt drum. Adesea, cei cu experienţă pleacă apoi să o fructifice pe nave de croazieră sau în ţări unde vor câştiga mult mai bine”, a remarcat Raluca Pârvu.

În ciuda avantajelor evidente, locurile de muncă nu se ocupă și angajatorii nu mai știu ce soluții să găsească. Raluca Pârvu răspunde că „piaţa românească are un defect sistemic, şi anume faptul că mizează mult pe bacşişul oferit de către client, mai ales în restaurante. Se oferă salarii mici, uneori chiar muncă la negru, orele suplimentare nu sunt întotdeauna plătite... Multe unităţi de cazare şi restaurante nu-şi găsesc deloc personal şi aleg chiar să închidă o parte din unitate decât să caute alte soluţii. Sau chiar, mai de curând, încearcă soluţia importului de mână de lucru ieftină, din afara Uniunii Europene. Cunoaştem locaţii care în ciuda bunei reputaţii pierd temporar salariaţi în sezon, în favoarea Italiei sau Greciei, de exemplu. Pe termen lung, vor trebui găsite soluţii, pentru că pierderile în cifra de afaceri sunt duble: în loc să câştigi mai mulţi clienţi, ajungi să-i refuzi”.

Articol redactat de Dan Străuț și publicat în Ziarul Financiar, 23 septembrie 2017

Alte informaţii

  • lien_linkedinlien_twitter